top of page
Vyhledat

Ohlédnutí se zpět aneb Cesta za Thajskou masáží

Aktualizováno: 21. 11. 2022

Thajská masáž jako terapie?!

Rozhodně ano!
Poněkud archivní fotky z mojí cesty za studiem této úžasné techniky do dalekého thajského města Chiang Mai mi připomněly začátek mé práce (viz níže). Dovoluji si sdílet malé ohlédnutí…

Traditional Thai Yoga Massage mne zpočátku okouzlila svými možnostmi a skutečnou tradicí, kterou nám předávaly thajské masérky a lektorky Tiwa a Dot. Severní škola oproti té jižní má větší prostor pro kreativitu a není svázaná tolika pravidly - to absolutně sedlo k mé povaze! Když jsem se vrátila zpátky do Brna, nejprve jsem pracovala pod bedlivým dozorem již zkušených a praktikujících fyzioterapeutek & thai massage terapeutek z úžasného Sen studia (http://www.senstudio.cz/). Pak jsem si mohla sama začít s thajskou masáží “hrát”.

Oproti studiu fyzioterapie mi nádstavbový kurz ´Side positions in pregnancy + back pain´ otevřel bránu k práci s těhotnýma - a já našla směr, který mne skutečně baví a naplňuje! ❤️ TERAPIE A PÉČE O ŽENSKÉ ZDRAVÍ ❤️

Na nějakou dobu jsem thajskou masáž ve své originální formě opustila a začala svou práci zjemňovat, ve fyzioterapii jsem však stále některé prvky z thajské masáže zachovala… Vlastní prožitky z těhotenství a mateřství mne zase k Traditional Thai Yoga Massage vrátily - objevila jsem krásu uctění ženského těla před porodem i v šestinedělí. Pochopila jsem, že ten správný dotek a tlak dokáže doslova zázraky! A s láskou jej dopřávám svým klientkám.

Jak vypadala moje cesta? Historické zápisky si můžete přečíst na následujících řádcích:

Moje první samostatná cesta do světa aneb Poznávání Thajska

(27.7.2017)
Před třemi měsíci jsem se pustila do vyřizování letenky do Thajska, přihlašování na kurz Thajských masáží a rezervaci ubytování. Dnes si sedím na letišti v Bangkoku čekajíc na letadlo do Chiang Mai, kde započnu odhalovaní krás a tajů thajské masáže. Ale jak to vše začalo?

Nemůžu přesně říct, odkud pramení můj zájem o poznávaní východních způsobů léčení. Jsem si však jistá, že studium fyzioterapie tento zájem více prohloubilo. Studium fyzioterapie pro mne znamenalo prozkoumávat taje lidského těla a po zdárném ukončení bakalářského studia jsem zjistila, že je toho mnoho, co ještě nevím. Každý člověk je unikátní a práce s klientem je pak jakási detektivka, kdy hledání klíčového problému nemusí být tak jednoduché, jak se mohlo na první pohled zdát. Na praxích mi příliš nevyhovoval náš zavedený systém fyzioterapie, kvůli kterému jsou často fyziterapeuté přehlceni počtem pacientů a upadají do stereotypu, ani ne tak z lenosti, ale spíše z jediné možné cesty, jak takový nápor zvládnout. Avšak měla jsem také štěstí a narazila jsem na pár lidí doslova na správném místě a začala jsem přemýšlet o tom, jak se dá spojit fyzioterapie a východní nauky o lečení a zdraví. Nakonec by to přeci mělo být možné, protože v případě obou přístupů je zásadní celistvý pohled na člověka (od čehož naše medicína ustupuje ve prospěch specializace - tím rozhodně neodsuzuji naši medicínu, jen si myslím, že by východní a západní medicína měly fungovat pospolitě.) Zvědavost mne dovedla do SEN studia (http://www.senstudio.cz/), kde praktikují thajskou masáž a fyzioterapii...nuž slovo dalo slovo a já tedy sedím v Bangkoku a netrpělivě vyhlížím svoji okřídlenou vstupenku do dalšího poznávání...

Thajsko zblízka aneb Jak proběhl můj první týden v Chiang Mai

(5.8.2017)
Při setkání s Thajskem jsem se zapotila a to doslova, jak kvůli vysokým teplotám, tak kvůli komunikaci s taxikáři na letišti, kteří neznali cestu k mému ubytovaní....no naštěstí jim majitelka guest housu thaijsky dala instrukce kudy a kam jet a já jsem se po 32 probděných hodinách cestování konečně dočkala vytoužené sprchy a postele...
Následující den jsem se probouzela plná očekávání, ale také obav z toho, co mne vlastně v Chiang Mai čeká, obzvláště poté, co jsem narazila na první živou duši v podobě potkana, kterého jsem vyrušila od snídaně. První dojem z Chinang Maie byl ten, že je to (oproti mému očekávání) poměrně rušné město. Ono taky není se čemu divit, když Thajci k překonání byť minimální vzdálenosti využívají motocykl. Poté, co jsem si trochu navykla na místní dopravní situaci a vzdala jsem veškeré snahy o hledání přechodů a zvykla si na přecházení kdekoli, hlavně rychle a s maximálním soustředěním, jsem se dostala do starého města Chiang Maie. Staré město má tvar čtverce a je to místo, kde je nejvíce chrámů a také místních trhů. Na trzích bylo příjemné pozorovat ruch každodenního života obyvatel Chiang Maie, oproti tomu v chrámech jsem mohla na chvíli spočinout a užívat si oázy klidu za poslechu příjemného a nežného cinkání zvonečků rozvěšených na střechách chrámů. Za tři volné dny jsem zvládla ujít přes 30 kilometrů, navštívit Noční bazar, Nedělní trh a 12 chrámů, přičemž posledním navštíveným byl Wat Chedi Luang. Zde jsem měla to štěstí, že jsem se nachomýtla k meditaci skupiny mnichů a měla jsem čas uklidnit svou mysl, poděkovat tam nahoru za bezpečnou cestu do Thajska a vyslat jim svá přání.

S pondělkem přišel i první škloní den. Ve třídě se nás sešlo celkem devět - já, čtyři slečny z Italie, Izraele, Holandska a Japonska a tři muži z Argentiny, Francie, Řecka a Spojených států, plus naše vyučující Tiwa z Chiang Maie. Po prvním dni jsem si říkala, že nemám šanci si tolik věcí si zapamatovat, ale s každým dalším dnem mi nová látka přišla přirozenější a lépe zapamatovatelá. Dnes, tedy v sobotu, kdy jsme se se spolužáky sešli ve škole na opakovací den jsem již zvládla provést Thajskou masáž, tedy její část probranou vrámci jednoho týdne, bez nakukování do skript. Tak jsem zvědavá, co nového si pro nás Tiwa přichystá na další týden. Pevně věřím, že s naším zapálením pro nové véci a s mezinárodním humorem se úspěšně promasírujeme až k závěrečné zkoušce!

Druhý týden v Thajsku a první zkouška

(16.8.2017)

Připadá mi to jako včera, kdy jsem sedala do letadla plná očekávání, co vlastně bude. A dnes již mám za sebou dva týdny kurzu, zkoušku a loučení se s novými přáteli. Druhý týden tady uplynul jako voda, možná to bude i tím, že začalo konečně trochu poprchávat, takže se tu alespoň přes noc ochladilo. Taky jsme v učivu probírali náročnější a dynamičtější pozice. Kromě společného opakování jsme si udělali čas i na společnou večeři a akrojógu v parku - není nad to po 6 hodinách masírování dát ve vedru tělu ještě víc zabrat a překonávat sám sebe. Ve čtvrtek již ve třídě trochu rostla nervozita, přeci jen jsme měli poslední den před zkouškou. Ovšem stejně rychle jak nám uplynul ten společný čas, tak stejně rychle uběhla naše zkouška. Sice jsme byli poněkud znaveni, ale ani nám nepřišlo, že jsme právě dvě hodiny v kuse masírovali.

Zkouška je úspěšně za námi a my se můžeme rozejít každý svojí cestou. Naše loučení jsme však odložili na jiné místo a čas - vydali jsme se prozkoumat kousíček džungle, vodopády a Wat Phratat na místní horu Doi Suthep. Ačkoli v džungli je pořádný ruch ze zvuků místních živočichů, byl to moc příjemný a mírumilovný oddech od ruchu Chiang Maie, navíc pohled shora na sousedství džungle a města byl také moc krásný zážitek...
S přáteli jsme se rozloučili smoothie drinkem na Nedělním trhu a vyšli jsme vstříc novému týdnu každý sám za sebe. Mnozí z nich odjeli na ostrovy, mne však čeká ještě týden školy než si užiju také slunečných pláží místních ostrovů.

Třetí týden v Thajsku aneb Zrychlení a rozloučení se s Chiang Maiem

(20.8.2017)

Ve třetím týdnu jsem absolvovala pokročilý kurz thajské masáže. Oproti začátečnickému kurzu byl spíše individuální formou a to díky tomu, že jsme se sešli pouze ve třech. Taky byl o dost rychlejší a náročnější, protože jsme měli méně času ve srovnání s předchozím. Ovšem oč byl pokročilý kurz náročnější, o to byl zajímavější. Jeho zaměřením byla thajská masáž v poloze na boku, která je vhodná pro těhotné ženy. Naše vyučující nám často zpestřovala výuku povídáním o péči o těhotné v Thajsku, také trochu zabrousila do astrologie, reflexologie a typologie lidí dle Ajurvédy.
Závěrečnou zkoušku jsem skládala sama, protože mí spolužáci měli jiný typ kurzu a je teprve závěrečná zkouška čeká. Tentokrát jsem já ta, jenž odjede poznávat krásy Thajska, a oni zůstanou v pomyslných lavicích...Aby ta změna ze studenta na baťůžkáře nebyla tak skoková, ještě jsme s přítelem a kamarádkou absolvovali jednodenní kurz vaření thajských pokrmů. Byl to opravdu ujikátní zážitek! Jen nevím jestli se náš šéfkuchař neminul povoláním - měl být spíše bavič.
Dnešek je posledním dnem v Chiang Mai, tak se rozloučíme nákupem na místním trhu a po cestě na nádraźí také návštěvou chrámu Wat Kuu Kham. Pak už nastoupíme do vlaku a hurá směr Bangkok!

Posledních deset dní exotiky aneb Aktivní dovolená

(31.8.2017)
Thajsko mělo spoustu prvenství - první let, kdy jsem jela úplně sama; první navštívená exotická země; první kurz absolvovaný v angličtině... a taky první jízda nočním vlakem z Chiang Maie do Bangkoku. Byla to zajímavá jízda, ale překvapivě se mi dobře spalo! V Bangkoku jsme nastoupili na letadlo a přeletěli na pár dní do Kambodže, jednak proto, že jsem potřebovala elegatně prodloužit víza v Thajsku a jednak proto, že jsem si chtěla splnit dětský sen. Navštívila jsem Angkor! (Kdo zná Laru Croft s Angelinou Jolie, jistě pochopí.) Komplex Angkoru byl vskutku úchvatný a řidič tuktuku byl moc prima chlapík - díky němu jsem ochutnala žabí stehýnka upravená u silnice místním týpkem. Řekla bych, že odvážnému štěstí přeje....a když je to naivní holka, která si uvědomí rizika zpětně, tak má štěstí dvojnásob. Do své exotické destinace jsem jela neočkovaná bez jakýchkoli léků! Naštěstí se mi všechny potenciální potíže vyhnuly - zkrátka štěstí.

V Kambodži jsme se necítili dobře, jako turisti jsme byli viděni jako chodící peněženky rozhazující dolary. Ne, tento typ lidí opravdu nejsme. Těšili jsme se zpátky do Thajska, protože v Chiang Mai jsme takový pocit neměli, a já jsem se fakt těšila na moře... Následoval let do Bangkoku, přejezd dalším nočním vlakem a pak lodí na ostrov Ko Tao. Bohužel jih je jiný než sever, tady jsme jako turisti byli označovaní za "Pharang" tedy v podstatě zase pracháči rozhazující bahty. Naštěstí jsme narazili na skvělé ubytování, kde nás majitel velmi mile přijal a udělal nám a ještě jednomu hostovi program na dva dny. Díky němu jsme jeli na mořských kajacích na "soukromou" pláž. Druhý den nás vzal velmi brzy ráno na Shark bay - skutečně jsem viděla žraloka ve volném moři a malou želvu a stačil mi šnorchl a brýle a kus pláže, která se ještě nezaplnila lidmi. Fantastický zážitek. Po návratu na ubytování nám hostitel nabídl, že nás vezme do nejlepší thajské restaurace na ostrově. Jako správný Thajec nikam nechodí pěšky, a my jsme neuměli řídit skútr... nasedli jsme na skútr ve třech, což by nebylo nijak náročné, kdyby ovšem náš hostitel neměl váhu a rozměry dvou normálních Thajců... Vlezli jsme se. Nastartoval. A sjeli jsme z kopce od ubytování celých 100metrů!!! A tady jsme poobědvali.

Poslední večer v místním motelu se sešla fajn skupinka cizinců a domluvili jsme se, že uděláme sladké knedlíky - docela výzva, protože v Thajsku nemají droždí. No tak tradiční české kynuté knedle nevykynuly, byly plněné mangem (které v místní čerstvosti je naprosto famózní) a polité místním medem, který měl nezvyklou chuť (asi bych ji přirovnala k akátovému medu). Druhý den nás čekala loď a vlakem transport do Bangkoku. K Bangkoku bych asi řekla jen to, že jsme zde strávili den, kam to šlo, jsme chodili pěšky, což místní nedokázali pochopit - vždy, když jsme se ptali na cestu, byla odpověď: "Vemte si tuktuk, to je hrozně daleko!!!" (daleko je v rozmezí 200-500metrů). Viděli jsme, ale vše, co jsme chtěli a dopřáli si originál Thai massage v prvním chrámu, kde se začalo vyučovat, v chrámu Wat Pho.

A pak už jen cesta domů...